vrijdag 2 maart 2012

Eerste bericht! Theorieopleiding

Hey allemaal, welkom op mijn blog, waar ik de vorderingen van mijn opleiding tot verkeersvlieger met jullie zal delen. Een uitdagende, intensieve, maar vooral erg leuke opleiding waar ik uiteindelijk mijn droom wil gaan waarmaken!

Laat ik beginnen met een kort stukje over mijzelf. Vanaf jonge leeftijd heb ik een grote interesse gehad in twee dingen: autosport en luchtvaart. Dit eerste heb ik vanaf mijn 8e een lange tijd beoefend. Ik heb 9 jaar lang op hoog niveau aan karting gedaan. Hierna, op mijn 17e, is besloten om de overstap naar de autosport te maken. Ik heb vervolgens 2 jaar Formule Ford geracet. (voor de geïnteresseerden, dit deed ik!)
Nouja, bijna 2 jaar.. Eigenlijk meer 1,5 jaar. Waarom dit? Omdat ik vorig jaar begonnen ben aan een nieuw avontuur, namelijk mijn andere passie achterna: vliegen. Op 18 april 2011 begon ik -na anderhalf jaar gewacht te hebben na voltooiing van de selectie- in klas 11-2 aan de KLM Flight Academy. Een 2 jaar durende, zeer intensieve opleiding. Dit had als gevolg dat ik het racen op moest geven en een fantastische periode uit mijn leven af heb moeten sluiten, om aan een misschien wel nog mooier nieuw hoofdstuk te kunnen beginnen!

Een foto die mijn overstap wel redelijk in beeld brengt, in race-outfit voor de Baron!
De opleiding zit grofweg als volgt in elkaar:
- 9 maanden theorie in Eelde, Groningen
- 5 maanden vliegen in Phoenix, Arizona, USA op de Piper Archer en Piper Arrow
- 4 maanden vliegen weer in Eelde, Groningen op de Beechcraft Baron
- 2 maanden simulatorvliegen op Schiphol op de Boeing 737

Op het tijdstip van schrijven heb ik de theorieopleiding afgerond en over 10 dagen vertrek ik richting Phoenix om eindelijk te mogen vliegen!

Maar eerst even iets over de theorietijd.. 18 april begonnen we dus met z'n allen. 14 onbekenden met dezelfde droom die bij elkaar in een schuitje worden gezet en het daar de komende 2 jaar maar met elkaar moeten zien te redden (alhoewel, 8 van mijn klasgenoten kenden elkaar al van de studie Airline Pilot & Management, waar ze voorafgaand aan deze opleiding technische bedrijfskunde aan de Hanze Hogeschool hebben gedaan).
De opleiding begon met een introdag en een 2-daagse introductie in Borger. Hierna maakten we met z'n allen kennis met de studentenvereniging van de KLS, het Corps Adspiranten Verkeersvlieger (CAVV). Mijn hele klas is hier lid geworden en dit opent een hele nieuwe wereld voor een student aan deze school. Een stuk of 60 nieuwe mensen die je ineens leert kennen, met allemaal hetzelfde doel voor ogen. Toch wel iets heel gaafs! Je krijgt hier ook een bijnaam, waar je eigenlijk bij alle studenten mee bekend staat. Sommige mensen weet je de echte naam niet eens van. De mijne is 'SideStig'. Een combinatie tussen een Sidestick (stuurknuppel) en The Stig van Top Gear, vanwege mijn race-achtergrond. Toch wel leuk gevonden en er zijn bijnamen in omloop die een stuk 'erger' zijn ;)

Mijn klas, vlnr: Erik, ik, Bas, Peter, Bart, Mathieu (boven), Floris, Finn, Marc, Matthies, Laura, Joeri, Berend en Roy
De theorieschool omvat 14 vakken, die er in korte tijd (soms bijna letterlijk) ingestampt moeten worden. Deze vakken zijn opgedeeld in 3 'blokken' van elk 3 maanden. Je zult dus nooit een vak langer dan 3 maanden krijgen. Voor ieder vak krijg je zogenaamde progressietoetsen en aan het einde van een blok toelatingstoetsen, die bepalen of je bij het CBR (jawel, van de rijscholen) je examen mag doen. Dit examencijfer wordt uiteindelijk allesbepalend en moet minimaal 75% bedragen. Nou is het op deze school redelijk normaal dat er tussen de 90 en 100 wordt gescoord. Terecht ook, want je wilt als je vliegt wel iemand voorin hebben zitten die een beetje het idee heeft waar hij in godsnaam mee bezig is, toch?! Een opsomming van de vakken, om je een beetje een beeld te geven en meteen mijn cijfers er maar bij:

Toen ik aan de opleiding begon was mijn doel om een eindgemiddelde van 95 of hoger te halen. Dit is jammer genoeg nét niet gelukt.. Maar desondanks een lijst om tevreden mee te zijn!

Gebouw 'Bravo', 1 van de 3 gebouwen waarin de studenten wonen. Hier zat ik!
Vanaf het balkon van mijn gebouw: Dé Bar, met daarachter de school
Natuurlijk is de theorietijd niet alleen maar blokken, er is ook ruimte voor ontspanning. Iets waar de vereniging zeer van pas komt! Ze heeft haar eigen sociëteit, die zich precies tussen de campus en het schoolgebouw bevindt. Een prima locatie dus om even te relaxen in je vrije tijd. 's Avonds begeeft menig theorieleerling, maar ook de zogenaamde 'Wings', die in het vliegtraject op de Baron zitten, zich richting de bar om gezellig met elkaar een biertje te doen en te ouwehoeren. Ik ben persoonlijk erg betrokken geraakt bij de vereniging en heb tijdens mijn theorietijd dan ook bijna 6 maanden in de Senaat gezeten. Met z'n vijven 'run' je dan als het ware de vereniging, waar behoorlijk wat bij komt kijken! Een erg leuke uitdaging om dit naast de drukke theorie ook nog eens te doen. Ik heb hier enorm veel plezier aan beleefd en daarnaast ook nog heel veel van geleerd op gebieden als leiding geven en mensen sturen, top!

Zo nu en dan organiseert de vereniging ook grotere feesten, met als hoogtepunten de logofeesten van de verschillende klassen. Iedere klas op deze opleiding verzint voor zichzelf een naam en logo, waar zij vervolgens bekend mee komen te staan. Deze worden op zo'n logofeest door middel van een logofilm -waarin iedereen uit de klas zich 'voorstelt'- onthuld. Samen met Finn, een klasgenoot van me, heb ik het logo ontworpen en de film gemaakt. Wij hebben besloten om iets met ons klassennummer (11-2 => 112) te doen. Onze logofilm is zeker het bekijken waard en hier te vinden!: Logofilm klas 11-2, The Authorities

Ons klassenlogo: The Authorities, met als motto 'Even the sky is no limit'!

Verder organiseert school ook nog een aantal 'uitjes' naar Schiphol. Hier kom je erachter hoe makkelijk zo'n KLM pasje (schoolpas) wel niet is, je krijgt toegang tot zo'n beetje alles! Hieronder een foto van mij met Finn in de cockpit van een 747:


Anyways, de theorieopleiding is even doorbijten, omdat de stof behoorlijk diep gaat en het dichtste wat je bij vliegen komt, achterin meevliegen met een van de Wings is. 
Achteraf is het wel echt voorbij gevlogen (figuurlijk dus..) en is het moeilijk te geloven dat het voor mij nu ook bijna 'echt' gaat beginnen! Alle foto's en filmpjes van de tijd in Amerika, alle verhalen.. Nu is het al bijna tijd voor mij om erachter te komen of het echt zo gaaf is als iedereen zegt! Het zogenaamde Single-engine vliegtraject, oftewel het vliegen op 1-motorige propellorvliegtuigen. De klassen worden opgedeeld in 2 groepen, die vervolgens 5 weken na elkaar de vliegtrajecten aflopen. De eerste groep van 6 man zit nu dus al 3,5 week daar en de eerste solovluchten zijn door hen al gevlogen! Ik zit dus in groep 2, samen met 7 anderen. Mijn eerste vlucht, eerste starts, landingen, eerste Solo en nog veel meer komen nu toch wel heel dichtbij!

Eerst komt er nog een afscheidsfeestje bij mij thuis, om m'n vrienden nog even gedag te zeggen, voordat ik voor 5 maanden vertrek naar 'The land of the free and home of the brave...'! Nog 10 daagjes voordat we die kant opgaan, het aftellen is begonnen... Stay tuned!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten