Toen ik 4 weken geleden thuis kwam uit Amerika met die mooie glimmende Wings op mijn borst had ik eerst een weekje vrij voordat we weer in Eelde aan de slag moesten. Ik landde zaterdagochtend vroeg op 28 juli en 's avonds waren er al een hoop vrienden langsgekomen om onder het genot van een (oké, misschien een paar) drankjes verhalen uit te wisselen en een gezellige avond te hebben. Het was fantastisch om vrienden en familie weer te zien en hier heb ik dan ook volop van genoten!
De rest van de week werd er vooral veel niks gedaan. Nu ik eindelijk even niets hoefde te doen, geen vluchten of checks waarover ik me zorgen hoefde te maken, geen huiswerk had, etc, besloot ik ook om daar optimaal van te profiteren!
Die donderdag ben ik, en een aantal klasgenoten met mij, alvast begonnen met de verhuizing naar Eelde. Het was heel apart om weer de KLS-campus op te rijden, maar tegelijkertijd voelde het als thuiskomen. Om 4 uur 's middags hadden we de bar alweer open gegooid en ik hoef denk ik niet te vertellen dat we ons wel hebben vermaakt!
Berend en ik in Dé bar van hét CAVV |
De eerste week bestond uit klassikale lessen, en de tweede week was een zelfstudie-week, liet het die week nou toevallig ook KEI-week zijn in Groningen... ;)
Deze grondschool werd afgesloten met een aantal toetsen welke allemaal goed verliepen..
Het traject in Eelde bestaat uit 25 beurtjes op de FNPT2, vanwege de 'prachtige' graphics staat hij beter bekend als de Nintendo.. Dit is een simulator van de Baron, om procedures te trainen. Je wilt namelijk goed voorbereid zijn voordat je dit 600PK sterke monster in het echt wil gaan proberen te temmen! Nadat dit in ongeveer 5 weken tijd succesvol is afgesloten volgen een luttele 16 vluchten op de échte Baron, waarna we alweer klaar zijn om naar Schiphol te gaan voor het 737 traject.
Zover is het echter nog eventjes niet! En dat is helemaal niet erg, want ik heb het hartstikke naar m'n zin in het altijd gezellige Eelde! We zitten nu in onze tweede week van de FNPT2. We hebben morgen ons 8e vluchtje en overmorgen de eerste module-evaluatie. Het stelt tot nu toe nog niet bijzonder veel voor. Qua vliegen doen we bijna precies hetzelfde als in Amerika. De procedures zijn alleen allemaal anders, omdat het vliegtuig compleet anders is. Daarnaast gaat alles ook 1,5 keer zo snel. Waar de kruissnelheid van de Archer 90 knopen was en die van de Arrow 115, is het op de Baron 150 knopen oftewel 270 km/h!
De Baron |
Mijn crewmates zijn Finn en Berend. Wanneer Berend vliegt, ben ik zijn PM. Wanneer Finn vliegt is Berend zijn PM en wanneer ik vlieg is Finn mijn PM. Met 3 vluchten achter elkaar zijn dit voor ons dus relatief lange dagen.. Maar het is wel erg leuk!
Met Berend in de Nintendo |
In de tussentijd mogen we nog gewoon op 2 motoren Instrument Departures vliegen, radialen intercepten, holdings vliegen en veel Approaches schieten. Vandaag waren we met de sim voor het eerst op een ander veld dan Eelde, namelijk Rotterdam. Morgen is Bremen aan de beurt en overmorgen de module-evaluatie weer gewoon boven Groningen!
Dit was het even voor de korte update, binnenkort meer!
Ha die Jack!
BeantwoordenVerwijderenZo te horen aan je weer leuke verhaal gaat het best wel weer lukken op de Baron! Heel veel succes en Happy Landings!
Groetjes, Gerben "Cool" Koelewijn.