Het schiet aardig op met het IFR traject. Ik zit nu midden in de tweede module, Approaches. De Arrow heb ik me onderhand aardig eigen gemaakt en ook met mijn nieuwe instructeur Mr. Arreola verloopt alles goed. We vliegen op dit moment allerlei soorten naderingen naar vliegvelden met behulp van onze instrumenten. Erg uitdagend en tegelijkertijd ook erg leuk! Wat het nog leuker maakt, is dat dit heel veel lijkt op wat we later ook gaan doen.
De approaches die we op dit moment doen zijn, net als de verschillende soorten intercepties, gebaseerd op verschillende bakens. Wederom de VOR en de NDB, maar er komt nu ook een derde term bij: ILS, Instrument Landing System. Deze laatste is het meest nauwkeurig van alledrie en geeft zowel horizontale als verticale begeleiding naar het begin van de baan toe. De VOR en NDB alleen horizontaal, en zijn ook een stuk minder nauwkeurig.
Er moet een hoop gebeuren tijdens zo'n approach, verschillende frequenties moeten gebruikt worden voor zowel communicatie als navigatie, verschillende koersen en hoogtes gevlogen worden, etc. Dit hoeft gelukkig niet allemaal uit ons hoofd. We hebben hier onze Approach Plates voor. Deze beschrijven op een heel efficiente manier hoe de approach in zijn werk gaat, met alle nuttige info erbij. Dit is bijvoorbeeld de approach plate van de ILS-approach op Runway 30C op Gateway:
Van boven naar beneden staat alles beschreven. Bovenaan de frequenties in de volgorde waarin je ze nodig gaat hebben, de missed approach procedure, minimumhoogtes, etc. Daaronder een top-down view van de approach. Het veld met de drie banen ligt linksbovenin, op dezelfde plek als de 'Willie' VOR (die cirkel). Daaronder is een zij-aanzicht van de approach, met de verschillende hoogtes, daaronder nogmaals de missed approach procedure, en nog wat minumum hoogtes en zichtlimieten.
Voordat je zo'n approach gaat vliegen wil je natuurlijk dat iedereen in de kist (oftewel, je instructeur..) op de hoogte is van wat je gaat doen. Daarom geef je een approach briefing. Deze kan bijvoorbeeld zo in zijn werk gaan:
CREW BRIEFING: WE ARE CURRENTLY ON THE 040 RADIAL OF THE WILLIE VOR AT 5 DME, FUEL STATUS IS NORMAL, WEATHER: WIND IS 300 AT 5 KNOTS, CEILING 1000'. WE WILL MAKE THE ILS APPROACH FOR RUNWAY 30C AT PHOENIX-MESA GATEWAY AIRPORT, APPROACH PLATE DATED 25 MAY 2012, NUMBER 41-1. THIS APPROACH IS BASED ON THE GATEWAY ILS, FREQUENCY 110.15 AND THE WILLIE VOR, FREQUENCY 113.3. IT IS A STRAIGHT-IN APPROACH. APPROACH CONFIGURATION IS FLAPS 10. WHEN WE PASS OVERHEAD THE WILLIE VOR, WE'LL FLY OUTBOUND ON THE 122 RADIAL. AFTER PASSING SNOWL AT 6,4 DME WE WILL DESCEND TO 3700' AND WITHIN 10 NM FROM SNOWL START OUR PROCEDURE TURN TO INTERCEPT THE LOCALISER INBOUND, FINAL APPROACH COURSE IS 303˚. FINAL APPROACH FIX IS SNOWL AT 6.4 DME AND 3300'. DECISION ALTITUDE IS 1580', FIELD ELEVATION IS 1380'. MISSED APPROACH POINT IS .6 DME. IN CASE OF MISSED APPROACH: CLIMB STRAIGHT-OUT TO 2800', THEN CLIMBING RIGHT TURN TO 5000' VIA HEADING 145 AND WILLIE VOR RADIAL 015 TO WILLIE VOR AND HOLD. NOTAMS ARE AS BRIEFED, NO NEW AIRCRAFT DEFICIENCIES, NO THREATS. CREW BRIEFING COMPLETED. ANY QUESTIONS?
Een heel verhaal dus wat je uit je hoofd op moet trommelen. De opzet is voor iedere approach hetzelfde, maar het verhaal zelf is iedere keer compleet anders. Dit moet zo snel mogelijk en foutloos gedaan worden, want ondertussen knal je nog steeds met zo'n 160 km/h richting het begin van de approach. Er zitten voor de liefhebbers vast wel een aantal leuke termen in!
De eerste approaches waren voor mij op de sim en gingen qua vliegen wel goed, maar de crewbriefing was zo nu en dan nog even 'brainfarten' voor Jack. Ondertussen na ook drie beurtjes écht approaches gevlogen te hebben gaat het allemaal best soepel. De afgelopen twee beurtjes moet ik ook telkens een van de approaches 'single-pilot' doen. Oftewel, de instructeur doet helemaal niets. Nu komt er ineens ook weer de communicatie via de radio bij, en moet ik bijvoorbeeld zelf mijn flaps selecteren en mijn landingsgestel omlaag doen.
Mijn vorige vlucht was beurtje D09, mijn tiende vlucht op de Arrow (de 7 simbeurten die ik tot nu toe heb gehad niet meegerekend). We vertrokken zaterdagochtend vroeg, om 05:45. De zon was net op en dit gaf weer een prachtig gezicht. Ik kon hier echter niet heel lang van genieten want ongeveer een minuut na take-off moest ik die verdomde kap weer op mijn hoofd zetten, zodat ik alleen nog binnen kon kijken. We gingen de ILS approach voor 30C op Gateway doen (klinkt bekend?!). We gingen rechtstreeks richting Gateway en aangezien dit heel dichtbij Falcon Field ligt, had ik nog geen 5 minuten de tijd om voordat de approach begon. Ik moest dus haasten zo vroeg op de ochtend. Hierdoor ging deze niet perfect, maar uiteindelijk waren we allebei wel tevreden. Op naar Chandler!
Op Chandler gingen we de VOR en NDB approaches doen. De VOR approach moest ditmaal single-pilot. Deze gingen allebei heel soepeltjes en hierna gingen we nog eventjes in het zuidoosten boven de woestijn hangen om nog wat airwork te doen. Toen terug naar Falcon en terug mijn bedje in!
Zaterdagavond ben ik met Berend en Finn weer met Vicki, de Southwest captain, uit eten geweest in Scottsdale. Dit was wederom erg gezellig en met alleen maar piloten aan tafel (Vicki had ook wat vrienden mee, ondermeer een oude Duitse Starfighter-piloot) gaf dit een heel leuke sfeer! Over een week zien we haar weer, omdat ze dan haar 'retirement-party' geeft. Dit kan niet anders dan weer gezellig worden.
Ondertussen worden de dagen hier verder doorgebracht door middel van een beetje squashen, aan het zwembad te liggen en zo nu en dan een mall te bezoeken. Omdat bijna iedereen op andere dagen weekend heeft, worden er niet veel roadtrips meer gemaakt.
Morgen, maandag, in Nederland dus vandaag, ben ik zoals ik al zei jarig! Ik word 20 en daarom gaan we vanavond met z'n allen uit eten.
Het is HEET! |
Ik ben morgen nog vrij en daarna gaan we weer verder met approaches. Woensdag heb ik mijn allerlaatste solovlucht van mijn opleiding. Dit is dan wel weer een heel vette, want het is een nachtvlucht. We doen dan 5 circuitjes in het donker. Vanaf beurtje D15 ga ik weer navigeren, vanaf D20 examentraining en D25 is mijn 'Instrument Rating' check. Daarna nog 4 vluchtjes VFR vliegen op de Arrow ter voorbereiding op mijn CPL check, waarna ik ein-de-lijk mijn Commercial Pilot License en mijn felbegeerde Wings krijg en weer terug mag naar Nederland! Nog een weekje of 6, dan zit ik weer in Eelde.. Het gaat toch wel heel snel!
Ik merk nu trouwens dat ik wat weinig foto's maak, dus ik zal proberen om in het volgende bericht weer wat meer foto's te zetten! Tot snel!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten