maandag 9 april 2012

S14 & D15

Omdat er zondag i.v.m. Pasen pas vanaf 14:00 zou worden gevlogen, zijn we zaterdagavond met de hele klas naar Tempe gegaan. Eerst gegeten bij de Hooters (toptent!) en daarna naar de bioscoop voor de nieuwe American Pie film. We hebben helemaal slap gelegen en het was dus een erg gezellige avond met de groep!

Er moest natuurlijk even een groepsfotootje gemaakt worden!
Na mijn weekend was het zondag alweer tijd voor mijn tweede solovlucht. Dit keer mocht ik in mijn eentje naar de South-East practice area en naar Gateway. Het blijft een vreemd gevoel om niemand naast je te hebben en dat je gewoon in je eentje zo'n vliegtuig mee krijgt. Het maakt het ook lastiger in het opzicht dat je jezelf ook moet beoordelen op hoe je het doet, want je wilt wel progressie blijven boeken.

Nouja, op naar de South-East dan maar. Standaard departure route gevlogen naar de South-East en daar mijn steep turns en approach to stalls gedaan, om daarna naar Gateway te gaan voor touch&go's. Ook landen moet anders nu ik ineens geen instructeur meer mee hoef te slepen. Het afvangen (de neus omhoog brengen vlak voor touchdown) hoeft veel minder en dit maakt het dus een uitdaging om de landingen weer richting perfect te krijgen!
Na 1,5 uur te hebben gezweet en op en neer te worden geschud (33 graden buiten en nogal turbulent), vond ik het wel weer mooi geweest en ben ik teruggegaan naar Falcon. Dit keer geen debriefing, gewoon direct naar huis. Ook apart!

Klaar voor S14!
Vandaag weer een vluchtje mét instructeur gehad: D15. Er komen iedere vlucht weer nieuwe memory items bij. Het lastigste is op dit moment niet het vliegen, die kist heb ik wel behoorlijk onder controle. Het is al die procedures die heel veel op elkaar lijken uit elkaar houden. Engine fire on ground, engine fire in flight, electrical smoke/fire, engine failure in flight, carburetor fire, alternator failure, forced landing checklist, en zo gaat het maar door. Bij ieder scenario hoort een procedure om het probleem op te lossen. En uiteraard moeten deze uit het hoofd, zonder gestotter. Een voorbeeld om jullie een idee te geven:

Engine fire in flight memory items:

- Fuel Selector Valve                                     OFF
- Throttle                                                        CLOSED
- Mixture                                                        CUT-OFF
- Fuel Pump                                                   OFF
- Heater                                                          OFF
- Defroster                                                      OFF
- Battery Master                                              OFF
- Alternator                                                     OFF

Hier hoort vervolgens ook de Forced Landing Checklist bij:

Forced landing memory items:


- Fuel Selector Valve                   OFF
- Magnetos                                   OFF
- Mixture                                      CUT OFF
- Battery                                       OFF
- Alternator                                   OFF
- Seatbelts                                     ON

Nouja, you get the picture.. Het is niet lastig, maar gewoon een kwestie van stampen. Het feit dat er iedere vlucht iets nieuws bij komt en ze zoveel op elkaar lijken maakt het makkelijk om sommige items door elkaar te halen. We doen het maar dan!

Het vluchtje van vandaag ging best goed. Niet mijn allerbeste vlucht, maar ook zeker niet slecht. Mijn instructeur was tevreden, dus dan ben ik dat ook. Al waren er hier en daar wel wat verbeterpuntjes.


Hier kan ik echter morgen aan werken tijdens mijn volgende solovlucht! Ik mag weer alleen naar de South-East om van alles en nogwat te oefenen. Klasgenoten Marc en Bart vertrekken 15 minuten voor mij, ook allebei solo, dus we zitten met z'n drieën tegelijkertijd in de lucht.. Levensgevaarlijk!
Daarna gaan Berend en Mathieu voor het eerst solo. Daar ga ik dan ook nog even kijken, leuk dagje dus morgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten