donderdag 15 maart 2012

Amerika!


Hier zijn we dan, het eerste berichtje vanuit het zonnige Arizona! Het is alweer donderdagavond en het duurt niet lang meer voordat ik mijn eerste vlucht zal gaan maken. Maar eerst even een terugblik op de eerste dagen in Mesa.

Groep 11-2b, ready to go!

Na een lange reis, waar we via Minneapolis - St. Paul naar Phoenix zijn gevlogen, werden we om 19:00 door het eerste deel van onze klas en het tweede deel van de klas voor ons (11-1) opgewacht. Een heel warm welkom! Daarna waren we om 19:45 lokale tijd op ‘The Springs at Alta Mesa’, kort gezegd de Springs. Hier zullen we de komende 5 maanden verblijven. Het is een soort vakantiepark met allemaal appartementen. Ik zit met Peter, Marc en Mathieu in appartement 1073. Hier even andere kleren (korte broek!) aangegooid, en met z’n allen richting de Cheesecake Factory gegaan om onze tijd in Amerika goed te beginnen: met een flinke burger! Ik kan gelijk vertellen dat het eerste dat hier opvalt is dat het woord ‘klein’ in Amerika niet bestaat. Alles, maar dan ook alles is hier groot. Auto’s, winkelcentra, burgers,  cola (en dan ook nog eens unlimited free refills).

Onze slaapkamer

Uit eten op de eerste avond!
Hierna gauw naar bed, want de volgende ochtend moesten we om 08:00 alweer richting CAE, de school, voor onze ‘eerste schooldag’, zo voelde het tenminste wel!

School
Hier hebben we een rondleiding gekregen, allerlei welkomstpraatjes en de eerste briefing over ‘Straight & Level’ Flight. Niet heel spannend dus, vooral nog een beetje bijkomen van de reis.. Ook ontvingen we onze vlieguitrusting, met onder andere headset, kneepad en luchtvaartkaarten van de omgeving. ‘s Middags de auto van iemand uit de klas voor ons (11-1) overgeschreven op onze naam. Het is een witte Ford Crown Victoria uit 1992, met een 4.6l V8 erin en als belangrijkste: met airco! Het is hier nu overdag tussen de 25 en de 30 graden, heerlijk dus. Maar we kunnen er vanuit gaan dat hier in de komende 2 maanden nog een graadje of 15 bij gaat komen, lekker dus, die airco. Verder heb ik mijn koffer uitgepakt -hier had ik nog geen eens tijd voor gehad- en nog een beetje gechilled.

4.6 V8!
Woensdag zag er een beetje hetzelfde uit, een aantal briefings over Flight Preparation, Climb, Descent, Glide, etc. Eigenlijk wordt er te veel theorie op een dag naar je toe geslingerd en de instructeurs zeggen zelf ook dat je het pas echt begint te snappen wanneer je het straks doet in de kist. ‘s Middags hebben Mathieu en ik onze Crown Victoria verzekerd, zodat we er ook echt in kunnen rijden. Hierna naar de Walmart gereden om uitgebreid levensmiddelen in te slaan en een Amerikaanse telefoon te kopen en uit eten geweest bij de Applebee’s. Ik heb het gevoel dat we nog heel veel uit eten zullen gaan hier, het is zo makkelijk en nog eens goedkoop ook. Voor 14 dollar kan je in principe klaar zijn met voorgerecht, hoofdgerecht en unlimited refills van je frisdrank.

Vandaag was misschien wel de langste en vermoeiendste dag tot nu toe. Van 08:00 tot 17:00 op school gezeten en alleen maar briefings aangehoord. Interessante briefings, zoals over Stalls en het vliegen van het zogenaamde Traffic Pattern bij een vliegveld, maar bijvoorbeeld ook Practice Forced Landings, waar motorstoringen gesimuleerd worden. Dit zijn wel leuke briefings, al kan het zo nu en dan wat langdradig zijn en leer je het pas echt wanneer je gaat vliegen. Maar er zijn ook briefings *kuch*Safety Briefing*kuch* die gewoon ronduit saai zijn en waar je het gevoel krijgt dat je echt wel wat beters kan doen met je tijd. Na deze lange dag op school hebben we vanmiddag eindelijk internet in ons appartement gekregen! Vandaar ook nu pas dit eerste bericht. We zijn nu de OM een beetje aan het doornemen, aangezien we morgen een open-boek test hierover hebben. Daarna hebben we nog de laatste briefings en is het weekend!

Marc, ik en Mathieu op The Springs
We hebben ondertussen ook de flight crews en bijbehorende instructeurs doorgekregen. De indeling die we in Nederland al hadden aangegeven en waarvan uit Amerika gezegd werd dat dat allemaal wel goed zou komen en hier geregeld zou worden is compleet overhoop gehaald. Ik zal nu dan ook in m’n eentje gaan vliegen, met Mr. Effinger als instructeur. Jammer dat school dit soort fouten maakt in hun interne communicatie, maar het is geen groot drama. Berend vliegt ook alleen, met Mr. Cadman, dus we kunnen bij elkaar meevliegen om te kijken en te leren, ofwel 'backseaten'. En Mr. Effinger schijnt een van de betere VFR-instructeurs te zijn, dus ik ben alsnog happy.

De kist waar ik op ga vliegen, de Piper Archer!
Ook werd ons verteld dat de eerste van onze groep waarschijnlijk zaterdag al hun eerste beurtje (D01) zouden gaan vliegen. Ik zou zondag dan al mogen vliegen! Zo komt het ineens wel heel dichtbij en ik krijg er steeds meer zin in!
Echter... werd ons vandaag verteld dat onze TSA formulieren (iets met immigratie) nog niet goedgekeurd waren. Morgen (vrijdag) krijgen we te horen hoe het hiermee zit, en anders mogen we op z’n vroegst pas dinsdag vliegen. In dat geval hebben we een lekker lang weekend om nog een beetje in ons ritme te komen en de eerste vluchten voor te bereiden. Misschien kunnen we dan ook nog een tochtje maken met z’n allen, het is een kwestie van afwachten. Hoe dan ook, mij maakt het niet veel uit, ik heb er zin in!

Als laatste nog even mijn contactgegevens. Hier is bijna overal WiFi, dus via Whatsapp ben ik altijd wel bereikbaar. Via SMS trouwens ook! Maar ook maar even mijn postadres en Amerikaanse nummer:

1865 North Higley Road Apt. 1073
85205, Mesa, Arizona
USA

(001) 480 334 7091

Daarnaast heb ik ook Skype, mijn adres is: "jlswinkels". Voeg me toe!

Al mijn foto's zijn te vinden in mijn Picasa-map, onder het volgende adres, deze zal ik proberen niet te vergeten om up te daten: FOTO's HIERRRR

Dit was het voor nu, ik zal proberen om wekelijks een berichtje te plaatsen, maar we hebben het aardig druk (ik heb nog niet eens in het zwembad gelegen!), dus ik kan niks beloven.. Tot gauw!


UPDATE:
Omdat mijn instructeur zondag met mijn klasgenoten Floris en Joeri uit groep 1 naar Las Vegas gaat, ziet het er naar uit dat ik nu niet zal vliegen zondag. De kans bestaat nog dat ik zondagochtend om half 6 moet, voordat ze vertrekken. Maar het zou ook kunnen dat dit niet doorgaat. Maandag is mijn instructeur vrij, dus in dat geval zal ik pas dinsdag mijn eerste vluchtje maken. Dit geeft me nog wat extra voorbereidingstijd, dus het maakt niet zoveel uit. Zodra ik heb gevlogen horen jullie het!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten