dinsdag 20 maart 2012

First Flight!

Eindelijk was het dan zover, mijn eerste vlucht!

Vanochtend (dinsdag), moest ik weer om 03:45 op, zodat ik om 04:45 op school kon zijn en lekker de tijd had om voor te bereiden voor mijn briefing die om 06:30 zou zijn. Mijn instructeur had maandagmiddag al een kist gereserveerd, de N961WG.

Vlieguitrusting!
Ik ben zodra ik aankwam meteen -gewapend met zaklamp- naar buiten gegaan om de pre-flight inspection te doen. 's Nachts koelt het hier behoorlijk af, dus het was 4 graden, wat het nog aardig koud maakte!
De kist was in orde en ik ben weer naar binnen gegaan om mijn weerbriefing, de Mass&Balance, de fuel calculations en de performance van het vliegtuig voor te bereiden en te berekenen. Ik was lekker op tijd klaar en om 06:30 konden we gaan briefen. Het weer was super: 4 graden, zonnig en weinig wind.
We haalden de sleutels van de kist op en zijn naar beneden gegaan. Eenmaal comfortabel in het vliegtuig de before-start procedures gedaan en de motor gestart. Nu voelde het ineens toch wel heel 'echt'!

De Archer N961WG na de pre-flight, ready to go!
Voor de eerste vlucht hoef je van mijn instructeur standaard nog geen radiotelefonie te doen en hij wil eerst ook graag de Take-off en landing voordoen. De rest mocht ik doen. Ik ben naar Runway 4R getaxied via Taxiway Delta en hier hebben we de run-up gedaan. Hier check je of de motor naar behoren blijft presteren als je bijvoorbeeld de carburateurverwarming aanzet. We kregen klaring om op te lijnen op de baan en vervolgens ook onze take-off clearance. Ik mocht de throttle doen, waarna mijn instructeur 'My controls' zei en de take-off verder afmaakte. Even checken of de motor wel het juiste vermogen levert en bij 60 kts roteren en ineens waren we heel gemakkelijk los van de grond. Pas op 200 voet hoogte besefte ik toen ik om me heenkeek pas echt dat we vlogen en waar we het nu allemaal voor doen, heel gaaf!
We hebben een linkerbocht gemaakt richting de 'Northeast Practice Area' en hier deed mijn instructeur wat bochten voor (hoe het moet en vervolgens ook hoe het niet moet) en mocht ik ze hierna zelf doen. 'Your controls' zei Mr. Effinger, waarop ik bevestigde 'My controls' en nu vloog ik toch echt zelf! De lucht was heerlijk rustig, ik heb amper een hobbeltje gevoeld. Wat bochten gedraaid, gestegen naar een grotere hoogte, weer wat bochtjes en vervolgens weer gedaald d.m.v. een 'glide', waar je je throttle helemaal dichttrekt. Ondertussen met volle teugen genieten van het uitzicht, wat is Arizona mooi van boven! Voor ik het doorhad waren we alweer onderweg terug naar Falcon. Mijn instructeur deed de landing voor. Aangezien we weinig tijd hadden (hij had nog een vlucht naar Vegas met 2 klasgenoten uit de eerste groep van mijn klas) kon ik het niet meer zelf proberen, maar morgen mag ik het als het goed is allemaal zelf doen.

En zo zat het er weer op! Terug getaxied naar de CAE Ramp, de kist afgesloten en weer naar boven voor de debriefing. Mr. Effinger was gelukkig zeer tevreden over mijn procedures en over het vliegen. Hij zei om af te sluiten 'You're definitely off to a good start!', wat mij toch wel erg blij stemde.
Vervolgens mijn allereerste vlieguur in mijn logboek geschreven en weer terug naar de Springs. Hier heb ik me omgekleed en met een lekker fruitsapje van de Jamba Juice nog even nagenoten van mijn allereerste vliegervaring. Ik kan niet wachten op D02, waar we o.a. ook nog Slow Flight, Approach to Stalls en Stalls gaan oefenen. Morgenochtend om 10:00 moet ik briefen, uitslapen dus!

Uiteindelijk heb ik vandaag de bevestiging gekregen dat vliegen hetgeen is wat ik voor de rest van mijn leven wil doen. Soms is de theorieopleiding in Eelde nogal vermoeiend en zo nu en dan vraag je je van dingen af waarom je ze in hemelsnaam moet leren, maar zodra ik hier voor het eerst in zo'n kist zat, kwam ineens het besef dat het nu toch écht begonnen is... And I like it!

1 opmerking: