zaterdag 17 maart 2012

Bijna...

Bijna is het dan zover, mijn eerste vlucht..! Eerst even een kort verslagje van de afgelopen twee dagen.

Gisteren hadden we de laatste briefings en een open-boek-toets van het OM (Operations Manual, waar alle algemene regels van school m.b.t. het vliegen in staan). Dit stelde allemaal niet zo veel voor en we waren gelukkig ook lekker vroeg klaar, rond half 1. Dit betekende dat het er nu opzit qua grondschool hier, en het vanaf nu alleen nog maar vliegen wordt! Hierna zijn we nog even langs de 'TangoOne' pilot-shop geweest, om voor sommigen nog Flight Bags te halen, waar je tijdens de vlucht al je spullen in kan doen. Hier hebben we ook even op de ramp mogen kijken, aangezien daar o.a. een F4 Phantom en een oude MiG stonden, erg cool!


Gistermiddag was het heerlijk weer en ben ik met Finn (mijn groep) en Joeri uit onze eerste groep naar Scottsdale geweest om daar een beetje rond te kijken in de mall. Scottsdale is een beetje het rijkere gedeelte van Phoenix en dat is daar ook wel te zien, het is heel anders dan Mesa! Hier zoals het standaard gaat op de KLS wat goedkope Abercrombie kleren ingeslagen en een mooie nieuwe Ray-Ban zonnebril gekocht. Een Aviator met een gouden montuur en glazen met een gradient erin, een heel fijn ding!

Met Finn en Joeri in Scottsdale!
's Avonds hebben we in de Wal-Mart wat supplies ingeslagen voor het avondeten. Dit duurde behoorlijk lang, probeer maar eens een potje pesto te vinden in een winkel die ongeveer zo groot is als 20 Albert Heijn's bij elkaar en waar ze van alles verkopen van cornflakes, tot aan meubels, tot aan geweren. Uiteindelijk is dit gelukt en hebben we heerlijke kip-wraps gemaakt, omnomnom!

Verder bestond voor vijf mensen uit mijn groep de dag ook uit voorbereiden voor hun eerste vlucht, beurtje D01 (Dual vlucht nr. 1), die ze vandaag zouden hebben. Aangezien ik geen crewmate heb, en Berend ook niet, hebben we afgesproken om zoveel mogelijk bij elkaar te backseaten, zodat we alsnog veel van elkaar kunnen leren. Gelukkig zijn onze instructeurs goede vrienden met elkaar, dus wie weet gaan we nog wel eens samen ergens heen met 2 kisten!

Anyways, Berend stond ook voor vandaag ingepland om te vliegen, en wel om 12:00. Ik ben met hem mee gegaan en vervolgens hebben we op school samen de weerbriefing, de mass & balance van het vliegtuig, de brandstofhoeveelheid en de performance van het vliegtuig voorbereid. Toen we om 10:00 met de instructeur gingen zitten om te briefen, wist hij ons meteen te vertellen dat de vlucht gecancelled zou worden vanwege de grote hoeveelheid turbulentie en de wind, wat niet chill zou zijn voor een eerste vluchtje. Een lekker begin dus! We hebben vervolgens wel de weerbriefing gedaan, om alsnog ervan te kunnen leren.

Flight preparation bij Dispatch
Daarna nam Mr. Cadman, Berend zijn instructeur, ons mee naar buiten om ons alsnog de Pre-Flight check (walkaround) te doen. Hier loop je als het ware om het vliegtuig heen en check je onder andere of alle lichten nog werken, of alles goed vast zit en of er genoeg benzine in de kist zit. Hierna waren we klaar en konden we weer naar huis. We hebben besloten om dit niet te doen en om bij dispatch een kist aan te vragen om in te mogen gaan zitten om wat te droogoefenen. Dit werd de Archer met callsign 77L en hier hebben we vervolgens met z'n tweeën weer een walkaround gedaan om het er even in te krijgen en nog een halfuurtje tot drie kwartier procedures geoefend. Toch wel heel gaaf om voor het eerst in zo'n kist te zitten, ook al ga je niet vliegen. We hebben toch kennis gemaakt met onze werkplek voor de komende maanden en het is met twee woorden heel goed te omschrijven: krap & heet!
Uiteindelijk heeft niemand van onze groep kunnen vliegen vanwege het weer, het blijft dus nog even geduld hebben. Eigenlijk wel lekker, want dit is de eerste rust die we hebben kunnen pakken sinds we hier zijn gekomen.

Piper Archer cockpit
Bij de Archer!
Hierna zijn we richting school gegaan en hebben we met was klasgenoten uit de eerste groep gelunched bij de Waffle House en heb ik nog een heerlijke smoothie bij de Jamba Juice gehaald. Dit laatste is een soort Starbucks van fruitsapjes en smoothies, erg lekker en nog gezond ook!

Lunch bij de Waffle House
Ik heb net mijn rooster gechecked en zie dat ik voor morgenochtend ben ingepland voor mijn eerste vlucht! Ik mag om 06:00 oplijnen om te briefen. Dit betekent dat ik rond half 5 naar school ga om voorbereidingen te doen. Ik ga dus vandaag de rest van de dag alvast een beetje voorbereiden, al ziet het ernaar uit dat het weer morgen nog slechter wordt dan vandaag. Misschien is het 's ochtends vroeg wel oké qua turbulentie, aangezien dat meestal pas 's middags op komt zetten. Maar de wind schijnt al vanaf heel vroeg relatief sterk te zijn, dus de kans is op dit moment groot dat ook ik gecancelled zal worden. We zullen zien, ik bereid me gewoon voor er vanuit gaande dat ik zal gaan vliegen.. Voorlopig is dus morgen eindelijk het moment daar, na de selectie, 1,5 jaar wachten en 10 maanden theorie zal mijn eerste vlucht mogen maken! Ik heb er zin in!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten