zaterdag 31 maart 2012

D08 & weekend

Donderdag had ik mijn D08, de tweede van de 'Traffic Pattern vluchten'. Weer een uurtje allerlei verschillende soorten landingen oefenen. We gingen hiervoor naar Gateway. Eigenlijk was het hetzelde beurtje als D07, alleen kwam er dit keer ook een Engine Failure After Take-Off (EFATO) bij en de precision/short field landing was ook nieuw.
De EFATO kreeg ik meteen na take-off op Falcon. Mijn instructeur zei "engine failure" en ik moest een plekje kiezen waar ik 'm neer zou zetten. Ondertussen vlogen we gewoon door. De touch&go's op Gateway gingen over het algemeen best goed. Bij mijn glide-in leek ik het ruim te gaan halen, dus ik ging van flaps 10 naar flaps 25, om niet ergens halverwege op de runway neer te komen. Dit gaf mij echter zo'n grote rate of descent dat het er nu ineens om ging hangen of we de runway wel zouden halen. Op ongeveer 400' initieerde ik zelf de 'go-around', omdat ik dus geen volledige zekerheid had. Leermomentje over de hoeveelheid weerstand die de extra flaps leveren.. Na de vlucht was mijn instructeur overigens helemaal in de gloria over mijn go-around call. Het is zeker geen schande om, als je ergens twijfels bij hebt, een landing af te blazen en het nog een keer te proberen. Het wordt zelfs aangemoedigd. Ik was blij dat ik dus de juiste keuze had gemaakt. Na alle verschillende touch&go's weer terug naar Falcon, waar ik af moest sluiten met een precision/short field landing. Deze ging heerlijk. Ik kwam precies op centerline en op het begin van 'the blocks' (1000 voet punt op de runway) neer. Een fijne afsluiter van de vlucht!

Foto gemaakt door Berend, die een keertje achterin meeging!
Om 08:30 stond ik weer buiten school en had ik weekend! Gelukkig vloog ik zo vroeg, dit gaf me bijna een volledige dag extra weekend. 's Middags zijn we met Peter, Berend, Nanne (uit 11-1) en ik gaan golfen. Dit leverde vooral veel hilariteit op, aangezien we geen van allen het konden (nu nog steeds niet trouwens). Hieronder een filmpje hiervan!


Gisteren, vrijdag, heb ik voor de verandering eens vrij weinig gedaan. De weekenden zijn hier echt heerlijk. Het voelt echt alsof je er voor gewerkt hebt en om dan even niks te kunnen doen is heel fijn. Vandaag was het open dag op Falcon Field, hier hebben we met bijna onze hele klas even rondgekeken. Er stonden wel wat leuke oude kisten, maar verder stelde het niet extreem veel voor. Het was ook een fijne 33 graden en na een uurtje in de brandende zon hadden we het wel gehad: op naar de Jamba Juice! Daarna heb ik een beetje gestudeerd voor beurtje D09 die ik morgen heb. We gaan weer een stall en steep turns doen. Ook de Practiced Forced Landing komt weer langs en daarna gaan we wederom touch&go's doen. Dit keer is het plan om naar de North East practice area te gaan en daarna op Scottsdale de touch&go's. Dit wil mijn instructeur om me wat ervaring te geven op verschillende vliegvelden hier in de buurt. Als het allemaal goed gaat qua weer (er zit een front aan te komen: veel wind!), zou ik maandag mijn D10 en dinsdag mijn D11 check hebben. Dit betekent dat als alles goed gaat, ik volgende week al solo kan gaan! Duimen dat ik niet gecancelled word!


Ho...
Dan maar poolen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten